|   | AKO TO BOLO S CHRÁMOVOU  OPONOU? LIST HEBREJOM - NAJKRAJŠÍ LIST NOVÉHO ZÁKONA Resumé:             Mali  sme čítanie z Listu Hebrejom, z ktorého som pochopila, ako to  s chrámovou oponou, ktorá sa roztrhla vo dvoje, v skutočnosti mohlo  byť: nikdy som totiž dostatočne nechápala, ako tí Židia, keď sa na druhý deň náhlili  do chrámu a videli oponu roztrhnutú vo dvoje, ako im nedošlo, že je to  znamenie, že sa muselo stať niečo nadprirodzené, veľké, človeka presahujúce.  Prečo sa nad tým nezamysleli a nerozmýšľali nad tým, kto to bol, ktorý to  zomrel na kríži, keď sa diali takéto znamenia. Aj mnohí mŕtvi vstali z hrobov –  tu by som tiež rada počula vysvetlenie, tomu stále nerozumiem.List  Hebrejom však hovorí: „Kristus totiž  nevošiel do Svätyne zhotovenej rukou, ktorá je len predobrazom pravej, ale do  samého neba.“  Kristus teda vošiel do  Svätyne chrámu samotného neba. Tá chrámová opona, ktorá sa roztrhla, nebola  závesom v jeruzalemskom chráme, ale chrámovou oponou samého neba. Aj Židia  verili, že jeden chrám majú postavený na zemi a druhý chrám je Bohom  zhotovený pre nich v nebi. Len nedokázali rozpoznať, že toto je ten  okamih, kedy Kristus zomrel a všetkým otvoril bránu neba. Že už nie je  potrebné vchádzať za oponu do svätyne jeruzalemského chrámu a skrze krv  capov vyprosovať odpustenie hriechov. A to je hlavná myšlienka Listu  Hebrejom.
 List  Hebrejom je veľmi krásny a považuje sa za najkrajší list. Niektorí  cirkevní otcovia vyslovili mienku, že samotný Ježiš napísal List Hebrejom. Že  je tak krásny, že si ho Ježiš nechal ako dokument. Isteže je to taká legendárna  tradícia, ničím nepodložená. Autorstvo však pravdepodobne naozaj nepatrí sv.  Pavlovi, ktorého jazyk a štýl je úplne iný. I keď napr.  v gréckokatolíckej liturgii sa stále číta „z Listu sv. Pavla Hebrejom“.
             A ešte  jeden zaujímavý postreh sprievodcu zájazdu, ktorý hovorí: „Keď sa ľudí pýtam,  kto za nás najviac oroduje v nebi, hovoria od Panny Márie až po sv  Alfonza. Ale je to Ježiš, ktorý nás vykúpil, nie Panna Mária. Ten sa najviac za  nás prihovára v nebi. A nie sv. Jozef, ani sv. Peter, ale Kristus  Pán. Toto je tiež teológia Listu Heb.  Celý príhovor:             Okrem  čítania Nanebovstúpenie Pána máme čítanie z Listu Hebrejom, o ktorom jedna tradícia tvrdí, že ho napísal  sv. Pavol. Kto pozná trochu gréckokatolíkov, u nich sa číta vždy  z Listu sv. Pavla Hebrejom. Teda nie je to typický list, ako písal sv.  Pavol. Je napísaný v inej reči, je v ňom iná teologická konštelácia.  Niektorí cirkevní otcovia vyslovili mienku, že samotný Ježiš napísal List  Hebrejom. Že je tak krásny, že si ho Ježiš nechal ako dokument. Isteže je to taká  legendárna tradícia, ničím nepodložená.
 Hlavná  myšlienka listu je zdôrazniť Božstvo Ježiša ako najvyššieho kňaza. Teda kto je  Ježiš Kristus? Podľa listu Hebrejom je to práve ten jeho úrad najvyššieho  kňaza, ktorý si Ježiš musel zaslúžiť. A nedostal ho tým, keď šiel do  rabínskej školy a ani za to, že povedal pekné podobenstvo, ani za to, že  robil zázraky, a ani za to, že prekonal pokušenie na púšti. Ježiš tento titul Najvyššieho kňaza podľa  radu Melchizedechovho, teda úplne iného typu veľkňaza  ako bol starozákonný kňaz získal svojom smrťou. A len svojou smrťou.
 Teda  Ježiš za svojho života nebol veľkňazom, on sa ním stáva, keď zomrel na kríži.  Vtedy, keď vypustil ducha. Sv. Písmo to aj tak píše, že roztrhla sa chrámová opona. Teda iste by sme mohli uvažovať – chrámová  opona čoho? Totiž pre Židov okrem chrámu, ktorý jestvoval v Jeruzaleme,  jestvoval aj ten duchovný chrám, ktorý postavil sám Boh v nebi.
 A Ježiš  nám natoľko neotvoril cestu do jeruzalemskej svätyne, a tá pokračovala aj  po tom, čo Ježiš zomrel na kríži. Stavím sa, že keď Ježiš v sobotu už bol  pochovaný, kňazi a veriaci sa hrnuli do jeruzalemského chrámu, lebo boli  sviatky Veľkej noci. A na Ježiša mysleli len tí najbližší, tí hlavne  žialili, ale obyčajný pospolitý ľud utekal do chrámu, aby sa tam zúčastnil na  obetách a veľkňazskom požehnaní. Teda nemyslím si, že si tam naraz s hrôzou  všimli kňazi, že sa nám roztrhla chrámová opona, čo s tým budeme  robiť?
 Teda je to symbol evanjelia, ktorý naznačuje  na omnoho hlbšiu skutočnosť ako na to, že sa v jeruzalemskom chráme  roztrhol záves. Ktorý delil svätyňu od svätyne svätých. Teda ide  o skutočnosť, že tá svätyňa svätých, kde býval Boh a v nebi sa  naraz stala otvorená pre každého z nás. Týmto spôsobom nám bolo  zabezpečené odpustenie hriechov, ktoré nemohol odstrániť rituál dňa Jon Kippur, keď najvyšší kňaz  z krvi capov, vchádzal za záves, za oponu jeruzalemského chrámu, tam  postriekal zľutovnicu krvou, tam sa modlil  a vyslovil nejakým spôsobom meno Jahveho, ale to neznamená, že Židom raz  navždy zabezpečil odpustenie hriechov.
 Autor Listu Hebrejom chcel povedať jednu  vec, že Ježiš obetoval seba samého. Najvyšší kňaz obetoval niečo iné. To je ten  zásadný rozdiel medzi židovstvom a kresťanstvom. My máme účasť na  živej obete Ježiša, ktorá sa odohrala raz navždy a je osobná. To, čo my  nazývame sv. prijímanie, nie je presne to isté, ako keď Žid prichádzal do  jeruzalemského chrámu a sa mal očistiť a prosiť o kňazské  požehnanie. Ale je to účasť nášho tela na tele Ježiša, ktorý priniesol za nás  obetu. Teda keď ideme na sv. omšu a na sv. prijímanie, je to niečo omnoho  osobnejšie a bližšie.
 
 List  Hebrejom 9: „Podoby nebeských vecí bolo  treba takto očisťovať, no nebeské veci samy lepšími obetami, ako sú tamtie. 24 Kristus  totiž nevošiel do Svätyne zhotovenej rukou, ktorá je len predobrazom pravej,  ale do samého neba, aby sa teraz za nás ukázal pred Božou tvárou.“
 Nebol to teda ten záves  v jeruzalemskom chráme, tá chrámová opona. Ale chrámová opona v nebi. To píše List Hebrejom, že vošiel do  samého neba. A samozrejme, že keď sa ukázal pred Božou tvárou  a naozaj Ježiš je ten, ktorý oroduje za nás. Keď sa ľudí pýtam, kto za nás najviac oroduje v nebi, hovoria od  Panny Márie až po sv Alfonza. Ale v skutočnosti je to Ježiš, ktorý nás  vykúpil, nie Panna Mária. A nie sv. Jozef, ani sv. Peter, ale Kristus Pán.  Toto je teológia Listu Hebrejom.
 
 „Ani nie  preto, aby seba samého viackrát obetoval ako veľkňaz, ktorý rok čo rok vchádza  do Svätyne s cudzou krvou.“ (Heb 9, 25) Teda  vidíte ten rozdiel.
 26 Inak by bol musel trpieť už  mnohokrát od stvorenia sveta. On sa však teraz na konci vekov zjavil raz  navždy, aby obetovaním seba zničil hriech: (Heb 9) Teda vidíte, že obeta  Ježiša je úplná.
 27 A ako je ustanovené, že  ľudia raz zomrú a potom bude súd, 28 tak aj Kristus: raz sa  obetoval, aby sňal hriechy mnohých, a druhý raz sa zjaví - bez hriechu -  na spásu tým, čo ho očakávajú.
             Tu rozumieme teológiu Listu Hebrejom  a Pavlovu teológiu, že hriech je niečo veľmi veľmi  vážne. Teda je to duchovná priepasť medzi nami a Bohom a človek  nemohol preklenúť túto priepasť. Pre  Židov bol hriech len nejaký zlý ľudský úsudok. Avšak toto nie je v súlade  s Novým Zákonom. Pretože je to vážna skutočnosť, do ktorej bol človek  zrodený. Čiže niet takého človeka, ktorý by nepotreboval spásu Božiu  a nepotreboval Ježiša. Preto  vykúpenie sa týka každej osoby a nejestvuje na svete svätec, ktorý by to  nepotreboval.              Heb10, 19 „A keď máme, bratia,  smelú dôveru, že vojdeme do Svätyne skrze Ježišovu krv, 20 tou  novou a živou cestou, ktorú nám otvoril cez oponu, to jest cez svoje telo,  21 a  keď máme veľkňaza nad Božím domom, 22 pristupujme s úprimným  srdcom v plnosti viery, so srdcom očisteným od zlého svedomia  a s telom obmytým čistou vodou.“             Naráža  sa tu na dôležitosť krstu na prvom mieste. Ale v našej cirkevnej  interpretácii sa kladie dôležitosť aj na sv. spoveď, očistenie sa. Vieme, že  baránok, ktorého prinášal kňaz, musel byť baránok bez chyby, čistý. Teda  i Žid, keď šiel do jeruzalemského chrámu, sa musel rituálne očistiť. Aby  bol prítomný na tej nedokonalej obete, ktorá sa stále opakovala. My sa  zúčastňujeme na dokonalej obete Ježiša, kde je svätosť Ježiša ako obety.              Srdce  v biblickom ponímaní je celé rozhodovanie človeka. Teda to nie je len cit.  Pre nás je srdce metafora určitého citu, pre Bibliu je to celý ľudský tvor,  ktorý sa rozhoduje pre Ježiša.              Heb „23 Neochvejne sa držme  nádeje, ktorú vyznávame, lebo verný je ten, ktorý dal prisľúbenie. 24 Všímajme  si jeden druhého, a tak sa pobádajme k láske a k dobrým  skutkom.“             Teda všimnite si, že opäť to, čo my máme  ako sv. prijímanie, ako sv. omšu, nie je nejaké individuálne hovenie si alebo určitej  takej duchovnej autonómie s Ježišom. Teda s Ježišom sa cítim dobre,  pretože som pristúpil k sv. prijímaniu. Ono človeka viaže. Teda nielen  k tomu, aby sa pripravoval, aby pobádal jeden druhého k láske  a k dobrým skutkom. Vidíte ten komunitárny rozdiel, že Ježiš  nezomrel z nejakého masochizmu sám pre seba, aby ukázal, že pohrdol  životom, a tak nám dokázal tú najväčšiu formu lásky. Ale on zomrel za nás,  aby nám odpustil naše hriechy. A my, keď sa zúčastňujeme tejto obety vo  sv. omši, máme zodpovednosť jeden voči druhému.              Heb 10 „25 Neopúšťajme naše  zhromaždenia, ako to majú niektorí vo zvyku, ale sa povzbudzujme, a to tým  viac, čím viac badáte, že sa blíži ten deň.“             Možno  autor Listu Heb myslel, že za jeho života príde druhý raz Ježiš, že ten deň sa  blíži. Ale na druhej strane myšlienkou listu je aj opustenie kresťanskej viery.  Čiže o tých, ktorí napred uverili, potom sa znechutili. A potom  nechali kresťanstvo tak. A hovorí, že takí nevojdú do Kristovho pokoja,  ktorí si neuvedomia, čo Ježiš pre nás urobil. Keď človek pochopí, čo všetko nám  Ježiš sprostredkoval a aké milosti z toho všetkého plynú, potom toto  všetko ho viaže. Teda raz, keď sme sa vydali na cestu za Kristom, nemôžme sa  vracať späť. Teda kto raz dal ruku na pluh, nemôže sa vracať späť. Teda  kresťanstvo chce celého človeka a práve pre túto Kristovu obetu. Vidíte, že viera nie je folklór. Nie je  pláštik. Nie je úzus. Nie je sociálny zvyk. Čo sa mi zdá, že niektorí takto  pristupujú ku kresťanstvu.              Prečítam  aj toto, lebo sa to v liturgii nečíta, lebo sú to prisilné riadky:Hebr 10„26 Lebo ak dobrovoľne  hrešíme po prijatí poznania pravdy, potom už niet obety za hriechy, 27 ale  iba hrozné očakávanie súdu a žiara ohňa, ktorý strávi protivníkov. 28 Ak  niekto poruší Mojžišov zákon, zomrie  bez milosrdenstva na základe dvoch  alebo troch svedkov; 29 uvážte, o čo hroznejší trest si  zaslúži ten, kto šliape po Božom Synovi, znevažuje krv zmluvy, v ktorej  bol posvätený, a tupí Ducha milosti? 30 Veď poznáme toho,  ktorý povedal: "Mne patrí pomsta,  ja sa odplatím." A zasa: "Pán bude súdiť svoj ľud." 31 Je hrozné  padnúť do rúk živého Boha.“
             Teda  kto dobrovoľne zavrhne hriechom Krista, ten už nemá nárok na nijakú inú obeť.  Samozrejme, že stále sa môžeme vrátiť ku Kristovi, ale aj toto naznačuje, že v Ježišovi nám Boh dal posledné  zjavenie. Nejestvuje už niečo lepšie a dokonalejšie. Autorovi ide  o to, aby čitateľ poznal rozdiel medzi kresťanstvom a židovstvom.  Teda každý, aj Žid, ak je otvorený, keď si prečíta List Hebrejom, mal by na  základe tohto listu pochopiť kresťanstvo. Teda  tento list nás, ktorí sme prijali Krista, volá k vytrvalosti. Aby sme  očakávali vytrvalosťou viery uplatnenie Božej vôle.
   |